طريقة الشراء أونلاين من امازون بفيزا ڤودافون كاش

خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش من الخدمات الجديدة التي تقدمها شركة فودافون بالتعاون مع البنك التجاري الدولي (CIB)، فيمكنك من خلالها القيام بعملية الدفع والتسويق أونلاين بدون الحاجة للذهاب للبنك واستخراج كرت أنترنت أو كرت مشتريات .

فأصبح الآن باستخدام خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش شراء كل ما تحتاجه بمنهي السهولة والآمان من علي شبكة الأنترنت، وأيضاً بدون الاحتياج لحساب بنكي ولا حتي كارت ائتمان .

ومن خلال هذا المقال الحصري عبر موقع فسفس نيوز، سنتعرف علي كل ما يخص خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش الجديدة باستخدام فيزا ماستر كارد MasterCard من فودافون كاش .

سنتابع معكم عملية استخراج البيانات الخاصة بالفيزا الافتراضية والتي يمكن استخدامها علي الأنترنت أونلاين لمدة 24 ساعة فقط، وكذلك طريقة الشراء بها عبر موقع سوق .كوم أونلاين بكل سهولة، أو عمل حملات إعلانية عبر فيس بوك أو جوجل وغيرها ..

فودافون كاش تعتبر من أسهل وأسرع الطرق التي يمكنك تحويل واستقبال الأموال من خلالها بسهولة، عن طريق رقم فودافون الخاص بك وعن طريق رقم فودافون الشخص الآخر المستقبل في أي وقت وفي أي مكان في مصر .

ما هي خدمة فودافون كاش ؟

كنا قد تحدثنا سابقاً في موضوع تم نشره عن كافة تفاصيل خدمة فودافون كاش يمكنك الإطلاع عليه من هنا (خدمة فودافون كاش بالتفصيل.. طريقة الاشتراك وتحويل وإرسال الأموال) .

فودافون كاش تعتبر من أسهل وأسرع الطرق التي يمكنك تحويل واستقبال الأموال من خلالها بسهولة، عن طريق رقم فودافون الخاص بك وعن طريق رقم فودافون الشخص الآخر المستقبل في أي وقت وفي أي مكان في مصر .

وأيضاً باستخدام فودافون كاش يمكنك شحن الرصيد بسهولة لرقمك أو لأي رقم آخر، وأيضاً دفع الفواتير، أو التحويل لأي رقم فودافون آخر .

ولكي تتعرف علي الخدمة بشكل أوسع قم بالاتصال برقم (7001)، وللتعرف علي أقرب موزع معتمد لك اتصل علي ( #9*9*) .

طريقة الاشتراك في فودافون كاش

للاشتراك في خدمة فودافون كاش عليك بزيارة أقرب فرع فودافون أو موزع معتمد، ويجب إحضار بطاقة الرقم القومي للاشتراك مجاناً .

بعد إدخال البيانات من قبل المندوب ستُرسل إليك رسالة نصية علي هاتفك بتأكيد الاشتراك، وستطلب منك إدخال رقم سري لحسابك، وذلك عن طريق الاتصال برقم (#5*9*) .

بعد ذلك يمكنك إيداع أي مبلغ في حسابك في أي فرع من فروع فودافون أو عن طريق أي موزع معتمد، واستمتع بكامل خدمات فودافون كاش .

ما هي طريقة إيداع الأموال في حساب فودافون كاش ؟

يمكنك عمل عملية إيداع أموال في حسابك عن طريق الذهاب لأقرب فرع أو موزع معتمد لديه علامة فودافون كاش وطلب عملية إيداع حسب الحدود التالية :

  • حد أقصي 6000 جنيه مصري في اليوم .
  • حد أقصي 50.000 جنيه مصري في الشهر .

بعد ذلك ستُرسل إليك رسالة تأكيد بإيداع الأموال بعد نجاح العملية، ويمكنك الاحتفاظ بالأموال في حسابك بحد أقصي 10.000 جنيه مصري .

طريقة استخراج رقم الدفع أونلاين من فودافون كاش ؟

يمكنك استخراج رقم كارت للدفع أونلاين عن طريق حسابك في فودافون كاش بالاتصال بالرقم (#10*9*)، أو عن طريق التطبيق الخاص ( أنا فودافون ) .

بعد ذلك ستُرسل إليك رسالة بها رقم الكارت، وتاريخ الانتهاء، والرقم التأميني (السري) .

بعد ذلك يمكنك استخدام كارت فودافون كاش علي أي موقع تسوق أو دفع أونلاين، ويرجي العلم أن الكارت سيكون من نوع ماستركارد MasterCard .

ما هي طريقة الدفع أونلاين من فودافون كاش ؟

يمكنك الدفع أونلاين عن طريق خدمة فودافون كاش بسهولة فائقة، فقط اتبع التعليمات التالية :

  1. اتصل علي (#9*)، وتأكد من وجود رصيد كافي لعملية الشراء في محفظتك .
  2. حدد المبلغ المطلوب لعملية الشراء .
  3. قم بإدخال الرقم السري .
  4. ستُرسل إليك رسالة فورية ببيانات الكارت والمبلغ الذي حددته .
  5. يجب التأكد أن عملية الشراء (المبلغ المطلوب دفعه) في حدود مبلغ الكارت تقريباً .
  6. يجب التأكد أنه عند الشراء أونلاين بمبلغ أقل من الموجود في الكارت، لن يتم خصم الفرق من المحفظة الخاصة بك .
  7. قم بإدخال بيانات الكارت علي الموقع المراد الدفع له، واختيار نوع الكارت ماستركارد MasterCard.
  8. الكارت متاح لعملية دفع واحدة فقط، ومتاح لمدة 24 ساعة فقط .
  9. لا يوجد حد أقصي لعدد الكروت المصدرة .

هذه الخدمة متوفرة علي تطبيق أنا ڤودافون لـ iOS وللـ Android .

ما هي مصاريف خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش ؟

بعد أن تعرفنا علي كل تفاصيل خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش، نأتي للتعرف علي مصاريف هذه الخدمة عند أنشاء الكروت .

  • مصاريف أنشاء كارت أونلاين بأي مبلغ هي 10 جنيه مصري .
  • أول معاملة في الشهر مجانية تماماً .
  • حالياً هناك خصم 50% علي مصاريف الخدمة، اتصل علي #50*9* للاستمتاع بالعرض .

طريقة الشراء من سوق .كوم باستخدام خدمة الدفع أونلاين من فودافون كاش

كما ذكرنا سابقاً أنه يمكنك باستخدام كارت المدفوعات من فودافون كاش من الدفع والتسوق عبر موقع سوق .كوم، قمنا بعمل كارت مدفوعات من فودافون كاش، وقمنا بالدخول لموقع سوق، واختيار منتج معين وقمنا بإضافة رقم الكارت المخصص لنا من فودافون كاش، وتمت العملية بنجاح .

كما بالصور التالية (اضغط علي الصورة لرؤيتها بالحجم الكامل) :

مقالات ذات صلة

‫16 تعليقات

    1. اهلا وسهلا بك اخي
      نعم يمكنك الشراء بها من خارج مصر بكل سهولة ، فقط تاكد من شحنها بالمبلغ المطلوب سواء كان بالجنيه ام بالدولار مع مصاريف اصدار الكارت ومصاريف الخدمة .
      لو فيه اي استفسارات كلم خدمة العملاء علي 701

  1. لو سمحت كتبت ايه في الاسم الذي يظهر على البطاقة لان فودافون كاشي بتبعت الرقم والتاريخ والرقم التاميني بس مش بتبعت اسم الكارت؟

      1. هو مكنتش بيرضى يكمل العملية الا لما اكتب الاسم .. انا كلمت خدمة العملا وقالى لازم فعلا بس المشكلة ان الاسم متسجل عندهم بالعربي والفيزا لازم الاسم يتكتب بالانجلش.. قالى اقعد جرب الاسم كذا مرة يعني مثلا كلمة محمد تتكتب باكتر من طريقة لحد ما واحدة منهم تظبط .. وده الي حصل فعلا جربتها ونفعت ..
        انا قلت برده اقول اللي حصل معايا عشان لو ح تاني حصل معاه كده

  2. انا عملت كارد علشان اادفع للفيس ومغ الاسف لم يشتغل ماهو مصير المبلغ الى فى الكارد هل اقدر ارجعه على فودافون كاش ولا راح على لو لم استخدمه

  3. لو سمحت انا حاولت اشترى بيها من داخل متجر بلايستين 4 ورفض …قال ان الرقم خطأ مع انى متأكدة انه صح… وادختله مرات عديدة …وشاف انه ماستر كارد وبردو رفض

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى